gelukkige zomer die een picasso-zomer is

door johan_velter

Picasso, Pierre Daix (Somogy, 1964, Nederlandse bewerking A. Nieman)

picasso_daix

Picasso sur la place, Hélène Parmelin (Julliard, 1959)

picasso_parmelin

Picasso et l’occultisme à Paris : aux origines des Demoiselles d’Avignon, Marijo Ariëns-Volker (Marot, 2016 – dat dit een thesis is die onder Hans De Wolf van de VUB gemaakt is, doet vrezen voor de feitenweergave en de al te onstuimige, om niet te zeggen weerloze, interpretaties, maar het onderwerp is interessant omdat het modernisme te veel gelijk gesteld wordt met de gladheid en de afgemaaktheid, terwijl de bronnen ook het volkse, de karikatuur, het vuile, en het onaffe waren.)

picasso_ariens-volker

Picasso devant la télé, Laurence Madeline (Les presses du réel, 2013 – de meester voor de televisie, pantoffels aan de voeten en de duiven in het deurgat)

picasso_laurence madeline

Pour Pablo, Luis Miguel Dominguín (Verdier, 1994, de verheerlijking)

picasso_dominguin

L’enterrement du Comte d’Orgaz, Pablo Picasso, suivi de, Toutes portes ouvertes, Alejo Carpentier, et de, Je ne dis plus de ce que je ne dis, Rafael Alberti (Gallimard, 2012, de verheerlijking – bis)

picasso_l'enterrement

Racines populaires du cubisme : pratiques ordinaires de création en art savant, Claire Le Thomas (Les presses du réel, 2016, te werk gaan zoals de begijnen vroeger hun ‘stalletjes’ maakten)

picasso_claire thomas

Picasso et les arts et traditions populaires : un génie sans piédestal (Gallimard, 2016, catalogus MUCEM – na jaren van verguizing, de ene tentoonstelling na de andere, verademing)

picasso_et les arts et traditions populaires

Le Musée Picasso d’Antibes, Danièle Giraudy (Musées et Monuments de France, 1989 – daarom niet de beste Picassos, wel die van het polytheïsme)

picasso_antibes

Picasso (The Arts Council of Great Britain, 1960 – een catalogus in zwart-wit die duidelijker is dan hedendaagse catalogi)

picasso_british council

Picasso’s drawings 1890-1921 : reinventing tradition, Susan Grace Galassi and Marilyn McCully (The Frick Collection, New York, 2011 – een lof van de tekenkunst)

picasso_picasso's drawings

Picasso et le portrait (Beaux-Arts Magazine, 1996 – een commercieel boek jawel, maar superieure foto’s)

picasso_et le portrait

Picasso : oeuvres graphiques (Musée des Beaux-Arts de Liège, 1954 – de topjaren van de catalogi, nauwelijks prenten maar alleen al om het omslag is dit een meesterwerkje)

picasso_liège

Picasso cubista 1907-1920 : Colección Marina Picasso (Fundació Caixa de Barcelone, 1987 – alhoewel te veel Marina, toch ook Picasso)

picasso_cubista

De Gernika a GuernicaMarcas, Bernardo Atxaga (Ediciones de La Central, 2007 – een heruitgave van een catalogus van de ‘New Burlington Galleries’ die in 1938 voorbereidende tekeningen toonde, georganiseerd door o.a. E.L.T. Mesens; een heruitgave van een boek ter ondersteuning van de Republikeinen waarin een verband gelegd wordt tussen de slachtpartij van Guernica en de vernietiging van de Universiteitsbibliotheek van Leuven; en een nieuwe tekst van Bernardo Atxaga)

picasso_de gernika a

Picasso in Holland, Marilyn McCully en Gerrit Valk (Waanders, 2016 – een kort verblijf maar een amusante anecdote (‘de stoel van Picasso’) maar ook een belangrijke stap in het oeuvre)

picasso in holland

Picasso : architecture and vertigo, Christopher Green (Yale University Press, 2005 – hoe de werken van Picasso ook als constructies gezien kunnen worden)

picasso_christopher green

Picasso : Guernica : avec 60 études et variants = met 60 studies en varianten (Bruxelles, Palais des Beaux Arts, 1956 en Amsterdam, Stedelijk Museum, 1956 – hoe men vroeger boeken in de vorm didactisch kon maken. Een ‘normale’ catalogus zoals het Stedelijk Museum die gewoon was uit te geven in die jaren, weer een combinatie van glad en bruin papier, een zeer inventieve typografie, steeds een lust voor het oog. Maar om de schetsen en varianten ook met het uiteindelijke resultaat te vergelijken, werd een uitklappende pagina toegevoegd en wel zo dat het boek zelf kan doorbladerd worden, terwijl de ‘Guernica’-bladzijde als het ware naast het boek ligt. Dat hedendaagse vormgevers en uitgevers deze manier van werken niet meer kennen en/of niet meer willen toepassen, toont hoe de boekcultuur geen kenniscultuur meer is.)

picasso_guernica_1

 

picasso_guernica_2

 

Advertenties