de oude merel (2)

door johan_velter

Ik had dezelfde foto van vorig jaar kunnen nemen
https://sfcdt.wordpress.com/2012/09/30/de-oude-merel/.
Misschien is hij nu wat grijzer, gehavender dan vorig jaar. Weer heeft hij zijn zelfde stek gevonden. In het voorjaar was hij er, dan verdween hij. Het voorjaar was ongewoon stil: door de lange, grijze winter was er weinig merelgezang.

de oude merel

Verjaagd, dacht ik, door het assertieve merelkoppel. Het vrouwtje met bijna meer lef dan het mannetje. Het koppel maakte een nest in de klimop, soms hoorde ik hen angstig piepen. De planten, de notelaar en de eik waren hun jachtterrein. Soms kwam er ook een koppel mezen zich wassen, wat kruimels oppikken. De merel verjoeg de mezen uit zijn wasbak. Mezen zijn verdraagzamer.

De oude merel was weg of dood, dacht ik. En zie, het merelkoppel zag ik al een paar dagen niet meer en daar is de oude merel terug. Hij is weinig actief, mediteert, bepeinst het al. Nu en dan komt hij naar beneden, iets drinken, zich wassen, een laatste druif wegpikken. Een verbondenheid.

