brussels calling!

door johan_velter

Wie aan The Clash zou denken bij het horen van ‘Brussels calling!’, is verkeerd. De titel van deze tentoonstelling in de Brusselse Hallepoort is een verwijzing naar het Eurovisie Songfestival.

De Hallepoort is één van die plekken waar je het betere Brussel ontmoet. De enig overgebleven stadspoort is voortreffelijk gerenoveerd (iets te proper, maar toch). Het dakgebinte is overweldigend. De vaste collectie bevat enkele mooie werken en is vooral intelligent opgebouwd en leert dus iets over het verleden. Hoe oud moet je zijn om geëmotioneerd te worden bij het zien van de paarden van Albrecht en Isabella?

Er is nu een kleine tentoonstelling te zien. Berend Hoekstra is gastcurator en hij heeft tien kunstenaars die in Brussel werken bij elkaar gebracht. Bij elke kunstenaar wordt een gevestigde waarde getoond – en dat levert een mooi geheel op. Met helaas ook minderwaardig werk. Het werk van Olga Marie Polunin past eerder in een kitschtraditie dan in een artistieke. Maar: ze toont hier de kostuumontwerpen van haar grootvader Vladimir Polunin. En er wordt een Rogier van der Weyden uit de collectie van het Brusselse OCWM bij betrokken.

Georges Meurant is in Vlaanderen weinig gekend. Zijn abstract werk is niet nieuw maar dit soort werk blijft actueel omdat het van de kijker intellectuele betrokkenheid vraagt. Het beste werk is dat van Elly Strik. Ze maakte een tekening ‘naar’, ‘over’ Ensor en haar tekeningen accorderen bijzonder goed met dit werk. Opvallend is hoe deze hedendaagse tekenstijl zowel naar de Middeleeuwen als naar de negentiende eeuw verwijst. Van Ensor zelf zijn een tiental etsen te zien.

Het werk van Edgard Tytgat charmeert altijd. De contradictie tussen dit lieflijke werk en wat je weet over de kunstenaar maakt dit werk zinderend van onderdrukte verlangens. Anne Kellens maakt werk in zijn traditie. Op het eerste gezicht heb je de neiging om dit werk af te doen als keukenschilderkunst maar dat is ten onrechte. Wat een fascinerende, kleine, realistische en toch ook weer verraderlijke schilderijen dit zijn! Tytgat is ongetwijfeld een inspiratiebron maar bekijk dit ook met het oog van Jean Brusselmans en dit werk blijft aan je zuigen.

(Illustraties: ‘Den gulden boeck der prochie van Eppegem, 1731-1900 ; het dakgebinte van de Hallepoort; werk van Vladimir Polunin ; Elly Strik)

Gulden_boeckGebintePoluninElly_strik_ensor
Advertenties