joke gaat naar de bibliotheek

door johan_velter

O, o ik ben zo popelig zenuwachtig. Deze sectie van de bibliotheek staat alfabetisch geordend. Ik weet dat uit helemaal mezelf!

Hier is de A. Ho een boek van Apse, pardon Aspe. H?, ‘Misleid’. Dat is tenminste een schrijver die trots is op zijn streek en taal. En dus op zijn volk. Een titel in dialect. Het Vlaomsch zal de wereld nog veroveren!. Na de letter A komt de B. Dat is niet moeilijk want we spreken van het ABC. Sommigen denken dat vrouwen niet logisch kunnen denken, maar daar ben ik dan toch wel het tegenbewijs van. Heb je eenmaal de B gevonden dan is het duidelijk, daar komt de C van Ernest Claes en Hendrik Conscience. En ook nog van die vuile schrijver.

Nu ik hier ben, krijg ik toch wel fantastische idee?n. Zou het niet gemakkelijker zijn om de boeken op voornaam te rangschikken? Dat moet ik voorleggen op de volgende vergadering. Ja, ze zullen nog verschieten van mijn daadkracht. En mijn vernieuwende inzichten helemaal tot in de 21ste eeuw.

Nu maak ik een reuzensprong. F van Flurk! G van Gezelle die ik hier nergens vind. Ha, een argument. Guido is zijn voornaam en Gezelle is zijn familienaam en beide namen beginnen met een G. Zie je wel dat die omschakeling van familie- naar voornaam gemakkelijk zal gaan. Ik zie het al helemaal voor me. Dan de H en de J, de K van Kafka! Bafta! De M van miauw. De N! Hier ben ik dan! Nabokov, Naipaul, N?mirovsky, -wat een vreemde namen allemaal- Nooteboom.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Zeg, de boeken van de grote schrijver die mij uren leesplezier bezorgt, Jef Nys, de schepper van onvergetelijke figuren, de verdediger van de Vlaomsche volksaard, de onovertroffen tekenaar, de coiffeur van tijdloze modellen, de ware maestro-figaro, de spitsvondige intellectueel, de voorvechter van vrouwenrechten, de fijngevoelige humorist, hij die ons volk verschoven heeft naar boven … die staan hier niet! Wat een schande, wat een verspilling! Wat moet ik heden avond lezen?

Maar wat is dat? Hebben jullie dat ook gehoord? Hebben jullie die horen vallen?! De gouden frank! De zware frank! Mijn eigen frank! De hoofdfiguur is Jommeke! En de voornaam van de grote schrijver is Jef! Nu ben ik weer helemaal mezelf overtuigd.

