net niet

door johan_velter

Altijd een plezier een film van Peter Greenaway te zien. Het overbewustzijn van de vorm, het nadrukkelijk tonen dat dit een film is, het spel met de vierde wand. Toch valt op hoe de vorm het van het verhaal overneemt. Zo ook weer met zijn laatste film over Rembrandt. Naast een aantal slordigheden binnen de vorm, is het verhaal nogal overtrokken en ongeloofwaardig: te weinig elementen vormen samen het nieuwe inzicht.

Hetzelfde was er bij de film ‘The cook, the thief, his wife and her lover’. De climax: het eten van de minnaar door de bandiet is lamentabel sentimenteel. Als het karakter au sérieux genomen was, dan had de dief met smaak en vreugde de penis van de minnaar opgegeten. En dat hij dan door zijn vrouw doodgeschoten wordt, is wel helemaal over de top. Zo eindigt een visueel fascinerend en een doorgedreven karaktertekening in een katholiek zeemzoet verhaal. Dit is het verschil tussen kunst en net niet. De Grieken waren verre van sentimenteel en de dood was geen haastig gebreid eindje maar maakte deel uit van het leven zelf. Zij gebruikten de dood niet als een ideologische zedenles.

Advertisements