knuppels en hoenderhokken

door johan_velter

De pers heeft macht en dient om de economie (dus de maatschappij) vorm te geven. Er komt een nieuw tijdschrift op de Vlaamse markt. Volledig gebouwd rond de ‘personality’ van Goedele Liekens. Zalig zij die zijn. Marc Reynebeau, de Gustav Gründgens van de Vlaamse cultuur, interviewt haar. Zij is net terug van Zuid-Afrika en dus heeft ze nog wallen onder haar ogen. Ze reisde als ambassadrice voor de Verenigde Naties. Haar ervaring? “Dat is heerlijk, toch? Het is een unieke manier om een land te zien en om met mensen in contact te komen? Als gewone toerist zou dat nooit kunnen.” Liekens is naar Zuid-Afrika gegaan omdat dat heerlijk is en om in contact te komen met de mensen? Het nut ervan? Het gaat (alweer) over haarzelf, niet over Zuid-Afrika, noch over wat gedaan moet worden. Profiteurschap.

Het nieuwe blad dan. Citeren is slapstick: wat rebels, wat moeder Teresa. Kritisch zonder negatief te zijn. Over psychologie, maatschappelijke onderwerpen, knuppels, hoenderhokken. Seks. Rare opvatting van genetische logica zal het blad verkondigen. Liekens is gevoelig en ze denkt dat dit genetisch is want haar kinderen hebben dat ook. In de wereld der grote persoonlijkheden zijn het de kinderen die de genen doorgeven. Ook een blad voor het nieuwe mensentype. De ex-intellectueel vraagt: “Is ‘Goedele’ een vrouwenblad?” (toch benieuwd hoeveel ‘research’ zo’n interview vergt). Voorspelbaar is: nee, het is voor mannen én vrouwen. Maar Liekens verbaast ons (vandaar de verwijzing naar de knuppel?): “Nee, een mensenblad, voor mannen en vrouwen en alles daar tussenin.” Het is bovendien ook een sociaal blad want het is voor mensen die nieuwsgierig zijn “in de wereld en bij uitbreiding zichzelf.” Dat de wereld groot is, is waar. De lezers van ‘Goedele’ hebben echter een persoonlijkheid die nog groter is. Moeten we het begrip ‘uitgebreidheid’ van Descartes niet opnieuw definiëren?

Advertisements